Урок - тренінг "Емоції та почуття. Способи вияву емоцій та почуттів"
Авторський О. А. Захаренка ліцей Набутівської сільської ради Черкаської області
Вчитель – Бублій Тетяна Петрівна
Урок-тренінг
Тема: Емоції та почуття. Способи вияву емоцій та почуттів
Мета: Вчити учнів виражати свої емоції, керувати ними, визначати позитивні і негативні емоції, розвивати уміння знаходити вихід із різних ситуацій, виховувати стійке позитивне ставлення до себе й оточення, привітність і повагу до інших людей.
Обладнання: Опорні схеми, музичний матеріал, роздатковий матеріал, люстерка, кошик, малюнки із настроями дітей, фарби.
- Організаційний хід тренінгу.
- Вправа «Привітання».
Доброго дня! Я рада бачити кожного з вас і сподіваюся на творчу і плідну роботу. Для початку давайте привітаємося і всі станемо в коло. Вітатися будемо наступним чином. Один із учнів простягає руку сусідові зліва, вітається і потискує руку. А праву руку подає сусідові праворуч. Цей наступний учасник, потискуючи вільну руку сусіда, іншою рукою вітає третього і так далі. Утворюється коло, в якому гравці тримаються за руки. По команді голосно говорять один одному «привіт».
- Мотивація навчальної діяльності.
На дошці малюнки чоловічків, у дітей картки з номерами.
- Розгляньте чоловічків і до кожного підберіть епітети.
- Який із них міг би показати ваш настрій на початку уроку? (кожна дитина називає номер відповідно до настрою)
- Як ви гадаєте, від чого залежить вираз обличчя людини? (від настрою і емоційного стану)
- Прочитайте разом на дошці тему нашого уроку («Емоції та почуття»)
Тема відома, тепер з’ясуємо завдання, які стоять перед нами.
- Очікуання (діти по черзі читають записи)
Цей урок навчить мене:
- Визначати позитивні і негативні емоції;
- Керувати емоціями;
- Пояснювати що таке емоції, яке вони мають значення;
- Аналізувати і робити висновки.
- Основна частина.
- Мозковий шторм.
Пригадайте казку «Червона Шапочка»
- Що вчинив Вовк?
- Які переживання викликають його дії (гнів, обурення)?
- Що зробили мисливці з Вовком?
- А як ви сприймаєте їхні дії? (радість, задоволення)?
Отже, усі ці процеси (переживання, гнів, печаль, радощі, страх, обурення, хвилювання) називаються емоціями. Людина завжди певним чином реагує на те, що її оточує, і на те, що вона робить сама. В основі душевного переживання людини лежать емоції, які й визначають її самопочуття. Ці переживання можуть бути як позитивними, так і негативними.
- Гра «Позитивні і негативні емоції». (діти показують смайлики «позитивні і негативні» емоції)
Подив, тривога, образа, радість, переляк, задоволення.
- Гра «Кошик емоцій» (групова робота).
- Погляньте, у мене є кошик. Зараз спробуємо вгадати емоції один одного.
Діти по черзі вибирають картку, на якій написана та чи інша емоція і спробують зобразити емоцію, яка вам дісталась без слів. Решта повинні вгадати, що це за емоція.
Коли з’являється посмішка? Де?
- Чи може, на вашу думку, людина відчувати радість від посмішки? Доведіть.
- Давайте зараз повправляємось у дуже корисному умінні посміхатись іншій людині, відчувати радість від посмішки.
- Діти, у вас є друзі?
- Хто твої друзі?
- Як ви гадаєте з чого починається дружба?
Я вам розкрию велику таємницю: дружба починається з усмішки.
- Гра «Дружба починається з посмішки»
Завдання: станьте в коло, поверніться один до одного, візміться за руки і подаруйте один одному усмішку.
- Руханка
- Як живеш? (Ось так)
- А пливеш? (Ось так)
- А біжиш? (Ось так)
- В далину глядиш? (Ось так)
- Чекаєш обід? (Ось так)
- Махаєш услід? (Ось так)
- Вранці спиш? (Ось так)
- А на місце сідаєш? (Ось так).
- Засвоєння матеріалу уроку.
- Робота в групах
(У дітей прикріплені зліва на грудях обличчя чоловічків, де вони посміхаються, сердяться, сумують, бояться) .
Діти об’єднуються у групи.
Завдання групам (роздаються малюнки):
Потрібно визначити, які емоції переживають діти на цих малюнках.
Захист емоцій командирами груп.
- Музична хвиля.
- А зараз ми спробуємо навчитися визначати емоційне забарвлення музики і передавати ці емоції рухами і мімікою. (Діти передають рухами і мімікою емоції, які виникають у них під час прослуховування спочатку веселої, потім спокійної музики, маршу).
- Гра «Приміряємо емоції».
Учитель пропонує дітям, дивлячись у маленькі люстерка:
- Насупитись, як осіння хмара, сердита людина, зла чарівниця;
- Посміхнутись, як кіт на сонці, як саме сонце, хитра лисиця, весела дитина, ніби побачивши щось дивовижне;
- Розізлитись як дитина, яку вдарили;
- Злякатись як дитина, що загубилась у лісі, як заєць, що побачив вовка, кошеня, на яке гавкає собака;
- Відпочити як дитина, що багато працювала, допомагаючи мамі.
- Застосування набутих знань.
- Вправа «Як ти сьогодні почуваєшся».
Учням демонструються картки із зображенням дітей у різних настроях. Вони всі разом визначають настрій кожної дитини.
- Вправа «Обери позицію»:
- Чи можна покращити свій настрій?
- Бувають обставини, які ми змінити не в змозі, як поводитись в такому разі?
- Сьогодні тобі не щастить. Настрій поганий. Як вчинити? Оберіть свій метод із запропонованих:
- Намагайся пригадати щось приємне;
- Перед дзеркалом скорчити веселу гримасу;
- Послухати музику;
- Заспівати, затанцювати;
- Намалювати карикатуру;
- Умитися (змити поганий настрій);
- Переконати себе, що варто взятися до якоїсь справи і на душі одразу полегшає.
- Практична робота. Діти на підготовлених аркушах паперу фарбами зображують свою радість. Після закінчення – аналіз.
Який колір ви використали для своєї радості і чому?
- Заключна частина
Яка ситуація зумовлює гарний настрій?
Гарний настрій – веселка, салют, яскраві самоцвіти.
Поганий настрій – грозова хмара, чорна парасолька, війни тощо.
- Зворотній зв’язок.
Вправа «Незавершене речення».
«На сьогоднішньому уроці я дізнався (-лася)…».
- Очікування.
Діти зачитують, пояснюють, чого вони навчилися, виставляють собі бали на шкалі оцінювання.
- Прощання.
Усі учні стають у коло, кожен кладе ліву руку на плече сусіда, і по черзі один за одним дякують сусідам за гарну роботу, позитивні емоції, висловлюють побажання.
- Дякую всім за роботу. Молодці!